Kelių danga žiemą – kaip kelių barstymas paveikia eismo dalyvius

parašė , 2018-12-14 10:53

Foto: Shutterstock.com

Žiemą kelių danga gali būti nenuspėjama: ji gali apledėti, būti padengta lijundra, sniegu ir pan., ir būti sunkiai išvažiuojama, net jei yra geros žieminės padangos. Pavojingiausia kelio danga yra tada, kai kritulių yra nedaug, o temperatūra siekia apie nulį arba pora laipsnių žemiau nulio – tinkamiausios sąlygos, kad susidarytų apledėjimas ir eismas taptų ypač pavojingas. Todėl šį kartą daugiau apie tai, kas šalies lygmeniu daroma, kad keliai taptų saugesni visiems eismo dalyviams tamsiuoju ir šaltuoju metų laiku.

Kaip didinamas saugumas kelyje žiemą?

Didžiausias pavojus žiemą – apledėjusi kelio danga bei kelio danga su prispaustu, suplūktu sniego sluoksniu. Esant tokioms sąlygoms net geriausios žieminės padangos gali pradėti slysti. Tokiu atveju pasiteisina dygliuotos žieminės padangos, nes būtent jos yra veiksmingos ant ledo ir suplūkto sniego.

Kelių tipai

Šalies keliai pagal jų svarbumą ir paskirtį skirstomi į kategorijas:

  • Pagrindiniai keliai – tai keliai, kurie jungia Latvijos kelius su kitų kaimyninių šalių pagrindiniais keliais, taip pat keliai, kurie jungia sostinę su kitais respublikos miestais.
  • Regioniniai keliai – jungia apskričių administracinius centrus: tiek tarpusavyje vieną su kitu, tiek ir su pagrindiniais bei regioniniais keliais. Taip pat regioniniai keliai tarpusavyje sujungia republikos miestus.
  • Vietiniai keliai – tai yra keliai, kurie jungia apskričių administracinius centrus su kitais apskrities miestais arba teritorijomis ir miestelių centrais.

Kelių priežiūros priemonės ir leistinas važiavimo greitis permainingomis oro sąlygomis priklauso nuo konkretaus kelio klasės. Klasės nustatomos pagal du parametrus: pagal kelio klasifikaciją ir pagal skirtingų transporto priemonių eismo intensyvumą. Latvijoje galima kalbėti apie penkias priežiūros klases.

A priežiūros klasė – šios priežiūros klasės kelio valymas atliekamas per 3 valandas, jei nuolatinėmis oro sąlygomis sniego dangos storis yra iki 1 cm, o permainingomis oro sąlygomis – iki 6 cm.

A1 priežiūros klasė – priežiūros reikalavimai yra tokie patys, kaip ir A priežiūros klasei. Kelias valomas, jei permainingomis oro sąlygomis sniego storis siekia 6 cm, o nuvalomas per 4 valandas.

B priežiūros klasė – jei sniego dangos storis nuolatinėmis sąlygomis yra 4 cm arba permainingomis sąlygomis – 8 cm, šios klasės kelias turi būti nuvalytas per 6 valandas.

C priežiūros klasė – šie keliai nuvalomi per 18 h valandų, jei sniego dangos storis permainingomis arba nuolatinėmis oro sąlygomis siekia 10 cm.

D priežiūros klasė – atsižvelgiant į sniego kiekį, reikia nuvalyti keturis kartus per sezoną.

Priežiūros klasės nurodo taip pat tai, kaip greitai turi būti nuvalomos viešojo transporto sustojimo vietos. Iš esmės taisyklės numato, kad A, A1 ir B klasės kelių stotelių platformos turi būti nuvalomos per 24 valandas, jei sniego dangos storis viršija 10 cm.

Kelių barstymas

Kelių barstymas yra viena iš temų, kuri labiausiai rūpi būtent miestiečiams, nes druskos ir smėlio mišinys, kurio paskirtis yra tirpdyti ledą, paveikia ne tik ledą, bet ir daug daugiau. Barstymas druska veiksmingas tik tada, jei kelio paviršiaus temperatūra ne žemesnė kaip -10 laipsnių. Normatyvuose numatyta, kad ant vieno kelio dangos kvadratinio metro turi būti išbarstoma nuo 10 iki 40 gramų druskos.

Kuo barstomi keliai

Drėgna druska – tai yra mišinys, kurį sudaro paprasta valgomoji druska ir druskos tirpalas. Ant kelių atitinkamai patenka drėgnas mišinys. Todėl druskos grūdeliai iš karto prilimpa prie kelio paviršiaus ir ten laikosi bei nedelsdami pradeda veikti. Tai vienas iš populiariausių ir veiksmingiausių būdų.

Magnio druska – veikia taip pat kaip valgomoji druska, tačiau daug draugiškesnė gamtai (ir vidutiniškai šešis kartus brangesnė). Būtent brangumas yra ta priežastis, dėl kurios valgomoji druska vis dar yra populiariausias pasirinkimas.

Smėlio-druskos mišinys – nurodytomis proporcijomis sumaišomas smėlis ir druska. Šis mišinys leidžia išbarstyti mažiau druskos kvadratiniam metrui, nes tuo pačiu naudojamas smėlis kaip papildoma medžiaga nuo slydimo.

Smėlis – keliai barstomi ir grynu smėliu. Smėlis yra gera priemonė nuo slydimo, tačiau ji veikia pasyviau, lyginant su druska, kuri geba ledą ir tirpdyti. Taip pat smėlis nuo apledėjusio kelio gali būti tiesiog nupūstas.

Rievinimas – C ir D klasės keliai ne visada barstomi. Kaip alternatyva naudojamas suplūkto sniego ir (arba) ledo sluoksnio rievinimas specialia įranga, kuri sukapoja ledo paviršių ir padaro geresnį sukibimą su keliu. Tačiau reikia prisiminti, kad tokiu keliu bet kuriuo atveju važiuoti reikia labai atsargiai.

Nuo ko priklauso barstymo būdo pasirinkimas?

Tai, koks būtent barstymo būdas naudojamas, priklauso nuo oro sąlygų, kelio savybių, oro temperatūros ir kelio priežiūros klasės. Drėgnos druskos technologija pirmiausia naudojama esant aukštesnei oro temperatūrai. Ji neleidžia apledėti, taip pat nuvalo nuo kelio dangos sniegą ir ledą. Jei oro temperatūra yra žemesnė nei -10 laipsnių, naudojamas druskos ir smėlio mišinys, kuris sumažina kelio paviršiaus slydumą ir pagerina sukibimą.

Reikia prisiminti, kad neatsižvelgiant į naudojamus kelio priežiūros ar barstymo būdus, žiemos vairavimo sąlygų jokiu būdu negalima lyginti su vasaros. Kelias gali būti slidus net ir tada, jei jis pagal aplinkybes barstomas, todėl reikia išlikti atsargiam bet kuriuo atveju.

Foto: Shutterstock.com

Kokia yra druskos įtaka kelių eismo dalyviams?

Su druska kelių barstymui yra kaip su medikamentais – kai vienas organas gydomas, kiti tuo metu sargdinami. Deja, druskos sukeltų negalavimų sąrašas yra tikrai ilgokas…

  • Gadina automobilių kėbulą. Druska savo prigimtimi yra šiek tiek skatinanti koroziją medžiaga. Jei ji ilgai išbūna ant automobilio kėbulo elementų, gali atsirasti rūdžių, dažų, diskų būklės pažeidimų ir pan. Todėl žiemą, siekiant sumažinti neigiamą druskos poveikį, rekomenduojama automobilius reguliariai plauti. Žiemines padangas druskos mišinys paveikia mažiau, tačiau gali pakenkti ratlankiams ir arkoms.
  • Gadina avalynę – druskos mišinys naudojamas ir šaligatviams barstyti. Taip pat miestuose neišvengiamai tenka pereiti gatvę. Perėjus gatvę šlapia sniego ir druskos košė greitai prilimpa prie batų ir kelnių galų, gadindama ne tik išorinį jų vaizdą, bet ir funkcinę paskirtį. Todėl, kai gatves padengia sniego ir ledo košė, patartina rinktis drėgmei atsparią avalynę, o jei tokios, pritaikytos žiemos sąlygoms, nėra, būtina naudoti specialias priemones, kurios atstūmia drėgmę nuo avalynės. Tokios priemonės prailgins avalynės dėvėjimo trukmę ir leis išvengti negražių baltų linijų.
  • Šunų letenos – dar viena skausminga tema miestų gyventojams, nes minkštos šunų letenos labai kenčia nuo druska apibarstytų gatvių ir šaligatvių. Rūpestingi kiemsargiai, žinodami, kad tvarko aplink namus, kur gyvena ir šunys, dažniau renkasi smėlį kaip barstymo medžiagą. Jei su kiemsargiu nepasisekė, šuns šeimininkui telieka viskuo pasirūpinti pačiam – šuns pėdas patepti specialiu vašku, skirtu šunims, sudarančiu apsauginį sluoksnį ant švelnių pagalvėlių ir apsaugančiu nuo šalčio, taip pat galima pabandyti įkalbėti savo keturkojį draugą, kad jis neprieštarautų apaunamas specialiais apsaugančiais letenas batukais.
  • Medžiai – deja, medžiams ir kitiems augalams druska nepatinka, todėl jie gali išnykti, jei druskos barstoma pernelyg daug.

Foto: Shutterstock.com

Kodėl naudojama druska?

Nepaisant neigiamo poveikio, lyginant su kitomis medžiagomis, druska vis dėlto suteikia eilę esminių privalumų. Vien tik žieminės padangos negali apsaugoti vairuotojų. Druskos privalumai:

  • Tinka permainingomis klimato sąlygoms.
  • Galima naudoti įvairiais būdais.
  • Ji yra visiškai natūrali ir randama gamtoje, bei nedaranti esminio poveikio aplinkai.
  • Lyginant su kitais būdais – pigi medžiaga.
  • Patirtis naudojant, leidžianti rinktis optimaliausią sprendimą kiekvienoje situacijoje.
  • Pigus gabenimas ir perkrovimas.

Kaip apsisaugoti permainingomis oro sąlygomis?

Nors vairuotojai ir negali daryti įtakos kelių dangos būklei, tačiau kiekvienos motorinės transporto priemonės įranga priklauso nuo vairuotojo pasirinkimo. Pasirūpinkite, kad jūsų vairuojamas automobilis turėtų kokybiškas žiemines padangas. Jei reikia naujų žieminių padangų, jų ieškokite padangų parduotuvėje Padangos1.lt. Čia rasite visų didžiausių gamintojų žiemines padangas, taip pat žiemines padangas su dygliais ir ratlankius. Apsilankykite jau dabar ir, kol dar neprisnigo, išsirinkite naujas žiemines padangas!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *